BRIEFS OPJ
The aim of the Social and Policy Briefs is to organize and analyse scientific and statistical information and make it accessible to the general public. The Brief aims to be a benchmark of excellence in the field of social information about Portugal, structuring data available from several sources, or producing its own data and indexes and allowing comparative visions both in time (historical series) and in space (transnational perspective).
Ferreira, Tatiana; Vieira, Maria Manuel. (2018) Emprego, empregabilidade e empreendedorismo: as políticas públicas para o emprego jovem. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.
Vieira, Maria Manuel; Nascimento, Andreia (2018) Os caloiros da Universidade da Madeira: retratos e alguns desafios. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.
Ferreira, Tatiana; Pappámikail, Lia; Vieira, Maria Manuel. (2017). Jovens Neef: mudanças e continuidades no pós-crise. Lisboa: Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.
Ribeiro, Ana Sofia; Vieira, Maria Manuel (2015) Acesso, apoios e custos no ensino superior. Lisboa: Observatórios do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.
Rowland, Jussara; Ferreira, Vítor Sérgio; Vieira, Maria Manuel; Pappámikail, Lia (2014). Nem em emprego, nem em educação ou formação: jovens NEEF em Portugal numa perspetiva comparada. Lisboa: Observatórios do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.
Vieira, Maria Manuel, Ferreira, Vítor Sérgio e Rowland, Jussara (2013). Uma Cartografia da Juventude na Última Década – os jovens portugueses através dos Censos de 2001 e 2011. Lisboa: Observatórios do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa. ISBN: 978-989-98868-1-0
Alcântara da Silva, Pedro; Borrego, Rute; Ferreira, Vítor Sérgio; Lavado, Elsa; Rowland, Jussara; Melo, Raul; Silvestre, Sara e Truninger Mónica (2013). Consumos e estilos de vida dos estudantes do ensino superior – Ulisboa (resultados preliminares). Lisboa: Editorial do Ministério da Educação e da Ciência.