Enhancing community-based projects for rural youth NEETS: Policy recommendations. Policy Brief elaborated by Working Group 1: Rural NEETs social networks and social inclusion.

Vieira, M.M., Istanbul. E.E., Rosa, M.C., Mirza, E., Ferreira, T., Fernandes-Jesus, M. (2022). Enhancing community-based projects for rural youth NEETS: Policy recommendations. Policy Brief elaborated by Working Group 1: Rural NEETs social networks and social inclusion. COST Action CA18213.

 https://rnyobservatory.eu/web/wp-content/uploads/2023/07/WG1-POLICY-BRIEF-Enhancing-community-based-projects-for-rural-youth-NEETS.pdf

Mapping community-based projects promoting participation and social inclusion of youth NEETs in rural areas across Europe. Report elaborated by Working Group 1: Rural NEETs social networks and social inclusion.

Ferreira, T., Ellena, A.M., Fernandes-Jesus, M., Jonsson, F, Barbosa, B., Tuna, E., Silva, V.C., Marta, E., Muratović, M., Semerci, P.U., Erdogan, E., Emirhafizović, M., Vieira, M.M., Rosa, M.C., Kvieskienė, G., Kvieska, V.,  Querol, V.A., Brumovska, T.J. Nasya, B. (2022). Mapping community-based projects promoting participation and social inclusion of youth NEETs in rural areas across Europe. Report elaborated by Working Group 1: Rural NEETs
social networks and social inclusion. COST Action CA18213.

 https://rnyobservatory.eu/web/wp-content/uploads/2023/03/REPORT-WG1-Mapping-Community-Based-Projects-Promoting.pdf

Rural NEET Youth Network. Challenges Associated with Formal Education in Rural Areas

Flynn, P., Mujčinović, A., Ferreira, T., Bojnec, S., Neagu, G., Unay-Gailhard, I., Rocca, A., Lendzhova, V., & Bojadjieva, D. (2022). Rural NEET Youth Network. Challenges Associated with Formal Education in Rural Areas. Policy Brief COST Action CA18213.

 https://rnyobservatory.eu/web/wp-content/uploads/2022/04/Policy-Brief-Challenges-Education-Rural-Areas.pdf

Os Impactos Sociais da Pandemia: o Segundo Confinamento.

Gouveia, R., Silva, S. S., Almeida, A. N. de, Wall, K. (coord), Vieira, M. M., Carvalho, D., Ribeiro, A. S. (2021). Os Impactos Sociais da Pandemia: o Segundo Confinamento. Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa.

 https://www.ics.ulisboa.pt/sites/ics.ulisboa.pt/files/basicpage/ficheiros/2relatorioconfinamento2021.pdf

A participação política dos jovens em Portugal: Relatório Síntese

Costa, P., Magalhães, P., Costa, E., Menezes, I., Silva, P. (2021). A participação política dos jovens em Portugal: Relatório Síntese. Gulbenkian Studies #01. Fundação Calouste Gulbenkian.

 https://cdn.gulbenkian.pt/wp-content/uploads/2022/03/Relatorio-Sintese-PT-final.pdf

A participação política dos jovens em Portugal: Um retrato comparativo e longitudinal, 2002-2019.

Magalhães, P. (2021). A participação política dos jovens em Portugal: Um retrato comparativo e longitudinal, 2002-2019. Gulbenkian Studies #01. Fundação Calouste Gulbenkian.

 https://cdn.gulbenkian.pt/wp-content/uploads/2022/03/Relato%CC%81rio-01-final_red.pdf

National Reports 2009-2019 Rural NEET across Europe (14 countries reports)

Simões, F., Neagu, G., Soler-Porta, M., Ferreira, T., Lenszhova, V., Minns, A. (Eds) 2020. COST Action CA 18213: Rural NEET Youth Network:
Modeling the risks underlying rural NEETs social exclusion.

  https://rnyobservatory.eu/web/National-Reports/14-NATIONAL-REPORTS-09-19.pdf

Consumos e Estilos de Vida no Ensino Superior: o caso dos estudantes da ULisboa – 2012

Alcântara da Silva, Pedro; Borrego, Rute; Ferreira, Vítor Sérgio; Lavado, Elsa; Rowland, Jussara; Melo, Raul; Silvestre, Sara, Truninger Mónica. Consumos e Estilos de Vida no Ensino Superior: O Caso dos Estudantes da ULisboa. Lisboa: SICAD.

Consumos e Estilos de Vida no Ensino Superior: o caso dos estudantes da ULisboa – 2012

Conhecer para agir – contributos para o Livro Branco da Juventude

Conhecer para Agir: Contributos das Ciências Sociais para o Livro Branco da Juventude.

Viera, Maria Manuel, Pappàmikail, Lia; Ferreira, Vítor Sérgio e Rowland, Jussara.

Edição: Observatórios do Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa, 2013.

Relatório em formato ebook no site ISSUU.

Insucesso e abandono escolares na universidade de Lisboa: cenário e percursos

Os estudantes à entrada da UL: 2010/11. Ana Nunes de Almeida, Isabel André, Maria Manuel Vieira, Natália Alves, Valentina Oliveira Edição: Reitoria da Universidade de Lisboa, 2011.

Caloiros da UL: um ano depois. Ana Nunes de Almeida, Isabel Margarida André, Maria Manuel Vieira, Natália Alves, Valentina Oliveira. Edição: Reitoria da Universidade de Lisboa, 2010.

Crianças e internet: uso e representações, a família e a escola

As crianças e a internet: relatório de um inquérito. Almeida, Ana Nunes de, Delicado, Ana e Alves, Nuno de Almeida.
Edição: ICS, Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.As crianças e a internet: relatório de um inquérito: anexos.

Percursos escolares dos estudantes da Universidade de Lisboa

Relatório Preliminar 1 – Factores de sucesso e insucesso escolar na Universidade de Lisboa. Ana Paula Curado e Joana Machado. Edição: Reitoria da Universidade de Lisboa. Dezembro de 2005. Estudo 2 -À entrada: Um retrato sociográfico dos estudantes inscritos no 1ª ano. Ana Nunes de Almeida, Maria Manuel Vieira, Alexandra Raimundo Edição: Reitoria da Universidade de Lisboa, Maio de 2006. Estudo 3 – Estudo sobre o abandono. Ana Paula Curado e Joana Machado. Edição: Reitoria da Universidade de Lisboa. Novembro de 2006.

Families and Transitions in Europe (FATE)

FATE examined the family’s role in facilitating or constraining young people’s transition from education to work and independent adulthood. Página do projecto. FATE – Families and Transitions in Europe, Final Project Report, Brussels, 2007.

Youth – Actor of social change

UP2YOUTH is an EU-funded research project concerned with the agency of young people in the context of social change.
Página do projecto
. UP2YOUTH. Youth – Actor of Social Change. Final report. Tübingen, IRIS, 2009.